همه چیز درباره المان

شرایط ورود به کالج ها و دانشگاه های آلمان

احمدرضا محمدیان
همه چیز درباره المان

شرایط ورود به کالج ها و دانشگاه های آلمان

اگر شخصی دیپلمه باشد یعنی ۱۲ سال تحصیل کامل داشته باشد نمی تواند مستقیماٌ برای دانشگاه های آلمان اقدام نماید بلکه باید قبولی در کنکور سراسری را داشته باشند تا بتوانند برای کالج اقدام کنند. کالج در آلمان دو ترم است و این کالج ها فقط به زبان آلمانی هستند. برای بعضی از دانشگاه های آلمان اگر در ایران شخصی دانشجوی سال سوم دانشگاه آزاد باشد میتواند مستقیماٌ برای خود دانشگاه اقدام نماید و لازم به گذراندن کالج نیست. تمامی فارق التحصیلان دانشگاههای آزاد، سراسری و غیر انتفاعی می توانند برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس اقدام کنند. دوره فوق لیسانس در آلمان بین ۱٫۵ تا ۲ سال است. البته بطور کلی باید مدارک تحصیلی به آلمان فرستاده شود و خود دانشگاه با توجه به ریز نمرات متقاضی تعیین کند که شخص از چه ترمی در آلمان می تواند شروع به ادامه تحصیل نماید.

به دانشجویان متقاضی دوره دکترا پیشنهاد می شود که حتماٌ اول دوره فوق لیسانس بگذرانند و بعد برای دکترا اقدام کنند. متقاضيان برای ورود به دانشگاه بايد زبان آلمانی بايد بلد باشند. اغلب برای ورود به دانشگاهها متقاضيان بايد دانش حدود ۸۰۰ ساعت زبان آلمانی داشته باشند تا بتوانند در امتحان ورودی زبان DSH شرکت نمايند. (اغلب دانشگاه های انگلیسی زبان از دانشجویان خود مدرک زبان آلمانی نمی خواهند) البته برای کسانی که مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی ندارند هم در اکثر دانشگاه ها امکان گرفتن پذیرش بشرط ارائه مدرک زبان چند روز قبل از ثبت نام در دانشگاه وجود دارد.

درخواست برای ورود به کالج

اتمام تحصیلات متوسطه و دریافت مدرک دیپلم از برخی از کشورها، شرط کافی برای ورود به دانشگاههای آلمان نیست. علاقمندان به تحصیل در دانشگاههای آلمان که از ایران اقدام می‌کنند نیز شامل همین گروه می‌شوند. این افراد علاوه بر مدرک دیپلم، به قبولی در آزمون دوره‌های روزانه یا شبانه دانشگاه‌های دولتی ایران نیز نیاز دارند. آنها پس از احراز شرایط ذکر شده و در صورتی که تمایل دارند پس از دریافت مدرک دیپلم و بدون شروع تحصیل یا فارغ‌التحصیلی از دانشگاههای ایران، در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کنند، بایستی درخواست خود را برای کالج‌های آلمان و نه دانشگاه‌های این کشور ارسال کنند. البته برخی از دانشگاه‌ها در آلمان بررسی مدارک برای موافقت با پذیرش در کالج را نیز بدون واسطه انجام می دهند، اما با این حال افرادی که بدون تحصیل در دانشگاه‌های ایران اقدام می‌کنند، بایستی ابتدا اقدام به اخذ پذیرش از کالج کنند. کالج مرکزی آموزشی و وابسته به دولت است که از جمله وظایف آن آمادگی متقاضیان خارجی تحصیل در آلمان در دورهای یک ساله (متشکل از دو نیم سال تحصیلی) است. این دوره‌ی یک ساله در واقع کلاس آمادگی‌ای است برای شرکت در امتحان پایانی یا “Feststellungsprüfung”. افرادی که در این امتحان پذیرفته میشوند، با توجه به نمرات و انتخاب رشته‌شان در دانشگاه‌های آلمان پذیرفته می‌شوند. در آلمان ۳۷ کالج وجود دارد که تعداد سه هزار متقاضی خارجی از بیش از ۴۰ کشور، در آنها مشغول به آمادگی برای شرکت در امتحان ذکر شده هستند. تحصیل در کالج به غیر از کالج شهر درسدن رایگان است. دانشجویان برای گذراندن کلاس و امتحانات هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. تنها مورد هزینه خدمات دانشجویی است که آن را به دانشگاه مرتبط با کالج پرداخت می‌کنند. این هزینه از ۳۰ تا ۲۰۰ یورو برای هر ترم تحصیلی و در هر دانشگاهی متفاوت است. هزینه خدمات دانشجویی، استفاده رایگان از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر محل سکونت و در مواردی در شهرهای مجاور و همچنین استفاده از امکانات دانشگاه را ممکن می‌سازد.

شرایط ورود به کالج

پیش از شروع به تحصیل در کالج، قبولی در آزمون ورودی آن الزامی است، که معمولا در قالب یک امتحان زبان آلمانی برگزار می‌شود. بنابراین، دانستن زبان آلمانی برای ورود به کالج الزامی است. داوطلبان بایستی پیش از درخواست، بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ ساعت زبان آلمانی آموخته باشند. این میزان در کالج‌ها یکسان نیست و در برخی موارد، سطح بالاتری انتظار می‌رود. داوطلبان بایستی اصل مدارک تحصیلی و ترجمه مورد تایید قرار گرفته آن را به کالج و یا دانشگاه ارسال کنند. تامین مخارج زندگی در این مورد با داوطلب است. توجه به این نکته لازم است که دانشجویان کالج، برخلاف دانشجویان دانشگاه تنها در دوران تعطیلات بین دو ترم اجازه کارکردن خواهند داشت و از این رو بایستی برای تامین مخارج زندگی در این دوره یک ساله از پشتوانه مالی برخوردار باشند. اما از همه مهمتر ارسال مدارک است. در این مورد در هر کالج شرایطی وجود دارد. در برخی از کالج‌ها مدارک بایستی به طور مستقیم به دانشگاهی که کالج تحت پوشش آن است، ارسال شود و نه به کالج. در برخی از ایالت‌ها مرکز مشخصی برای بررسی پذیرش در کالج مشخص شده است که طبیعتا داوطلبان بایستی مدارک خود را به آن‌ مرکز ارسال کنند. پس از احراز شرایط ذکر شده و دریافت پذیرش در کالج، دریافت ویزا آخرین مرحله پیش از شروع به تحصیل در آلمان است. داشتن ویزای تحصیلی برای گذراندن این دوره الزامی است. شرکت در کلاس‌های کالج با عنوان‌هایی همچون سفر توریستی ممکن نیست.

ورود مستقیم به دانشگاه ( کارشناسی و کارشناسی ارشد )

متقاضیانی که در ایران در دانشگاه تحصیل کرده‌اند و مدرک دانشگاهی در حد لیسانس دارند ( چه در دانشگاه‌های سراسری، از جمله غیرانتفاعی و پیام نور و چه در دانشگاه آزاد تحصیل کرده باشند ) به شرط آنکه مدرک کارشناسی دریافت کرده باشند، می‌توانند برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان اقدام کنند. نکته‌ای که در مورد این افراد اهمیت دارد، نوع رشته تحصیلی آن‌ها است. این افراد در صورتی که بخواهند در رشته تحصیلی‌شان در ایران ادامه تحصیل دهند، امکان پذیرش تعدادی از واحدهای تحصیلی آن‌ها وجود دارد. در این مورد، فارغ‌التحصیلی از دانشگاه آزاد یا دولتی، تفاوتی ایجاد نمی‌کند. در اینگونه موارد، تنها دانشگاه و هیئت ارزشیابی مدارک تحصیلی تصمیم خواهد گرفت و اینکه چه تعداد واحد درسی پذیرفته می‌شود، در هر دانشگاهی متفاوت است. البته در برخی از دانشگاه‌های آلمان، در صورتی که داوطلب قصد ادامه تحصیل در همان رشته سابق را داشته باشد، می‌تواند در مقطع فوق لیسانس پذیرش دریافت کند. مسلما افرادی که قصد تحصیل در رشته‌های غیرمرتبط و متفاوت با رشته تحصیلی‌شان در ایران را دارند، بایستی از ترم اول و در دوره لیسانس شروع به تحصیل کنند.

 


موضوعات مرتبط: تحصیل در المان
برچسب‌ها: همه چیز درباره المان

تاريخ : | | نویسنده : احمدرضا محمدیان |

تربیت کارشناسان و مهندسان زبده در آلمان

 

در آلمان ، مدارس عالی فنی با همکاری کارخانه های تولیدی نسل جدیدی از کارشناسان و مهندسان رشته های فنی تربیت می کنند. متقاضیان تحصیل در این مدارس عالی پس از گذراندن دوره های عملی چند ساله در کارخانه، تحصیل در رشته مرتبط را آغاز می کنند. مدارس فنی عالی به درخواست کارخانه های تولیدی رشته های تخصصی جدید تأسیس می کنند. مدرسه عالی فنی گوپینگن وابسته به دانشگاه اسه لینگ یکی از این مدارس عالی است

 


موضوعات مرتبط: شرکت های المانتحصیل در المانصنعت المانمشاغل المان
برچسب‌ها: همه چیز درباره المان

تاريخ : | | نویسنده : احمدرضا محمدیان |

فنی حرفه ای در آلمان: طراحی قطعات فولادی (آلمانی)

تاريخ : | | نویسنده : احمدرضا محمدیان |

فنی حرفه ای در آلمان: طراحی و ساخت اعضای مصنوعی (آلمانی)

تاريخ : | | نویسنده : احمدرضا محمدیان |

نظام اموزشی المان

تحصیل در مدارس دولتی مجانی است. نظام آموزشی از نظر عمودی دارای سه مرحله است: دوره‌ی ابتدائی و دوره‌ی دوم یک و دو. به‌طورمعمول همه‌ی کودکان به‌طوریک‌سان دوره‌ی ابتدائی 4 یا 6 ساله را، از کلاس اول تا چهارم (در برلین و براندنبورگ از کلاس اول تا ششم) می‌گذرانند. پس از آن مدارس به سه نوع تقسیم می‌شوند: هاپت‌شوله ــ Hauptschule ــ (کلاس 5 تا 9 یا 10)، رئال‌شوله ــ Realschule ــ (کلاس 5 تا 10 که با امتحان نهائی دوره‌ی متوسطه پایان می‌یابد) و گیم‌نازیوم ــ Gymnasium ــ (کلاس 5 تا 12 یا 13 که با امتحان نهائی برای کسب مدرک آبیتور ــ Abitur ــ ‌برای ورود به آموزش عالی پایان می‌یابد). این سه نوع مدرسه یا ‌جداگانه به آموزش می‌پردازند یا در مدارسی که دو یا هر سه نوع را با هم ترکیب کرده‌اند ــ Gesamtschule. در گزامت‌شوله تغییر نوع مدرسه برای دانش‌آموز آسان‌تر است. نام‌گذاری نوع مدارس در هر ایالت متفاوت است. تنها گیم‌نازیوم در همه‌ی ایالات به ‌همین نام خوانده می‌شود.

 


موضوعات مرتبط: تحصیل در المان
برچسب‌ها: همه چیز درباره المان

تاريخ : | | نویسنده : احمدرضا محمدیان |
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Slide Skin:.